Kapoenen (6-8 jaar)

Kapoenen zijn jongens en meisjes van 6 tot 8 jaar. Het leven van een kapoen is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie. Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken we samen met hen de wereld. De leiding gaat hierbij uit van het kind zelf, van wat hen boeit en aanspreekt. Het hoogtepunt in een kapoenenleven? Voor de eerste keer op kamp! Onze kapoenen hebben een gemengde takwerking.

kapoenen

Kabouters (8-10 jaar)

Typisch voor de kabouters is dat ze zelf dingen leren doen, ze krijgen de ruimte en de kans om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. Beetje bij beetje ontdekken zij de wereld rondom hen. De werking wordt ingekleed met verhalen en staat open voor een gezonde portie fantasie en expressiviteit.

Welpen (8-10 jaar)

Typisch voor de welpen is dat ze zelf dingen leren doen, ze krijgen de ruimte en de kans om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. Beetje bij beetje ontdekken zij de wereld rondom hen. De werking wordt ingekleed met verhalen en staat open voor een gezonde portie fantasie en expressiviteit.

kabouters

Joka's (10-12 jaar)

Joka's zijn meisjes van 10-12 jaar en zitten in een tussentak, een tak die je niet bij alle groepen terugvindt (cfr. tweejaarlijkse takwerking). Joka's zijn geen kabouters meer maar ook net geen jonggidsen. Joka's krijgen al iets meer vrijheid dan hun voorgangers en leren al doende met hun vrijheid om te gaan.

Wolven (10-12 jaar)

Wolven zijn jongens van 10 - 12 jaar en zitten in een tussentak, een tak die je niet bij alle groepen terugvindt (cfr. tweejaarlijkse takwerking). Wolven zijn geen welpen maar ook net geen jongverkenners. Wolven krijgen al iets meer vrijheid dan hun voorgangers en leren al doende met hun vrijheid om te gaan.

jokas

Jonggidsen (12-14 jaar)

Jonggidsen zijn meisjes van 12 - 14 jaar. Wat er allemaal in hun drukke programma staat? In ieder geval nog genoeg om hun rot te amuseren! Maar anderzijds krijgen ze geleidelijk een gezonde portie verantwoordelijkheid toegeschoven. Met andere woorden een waaier van mogelijkheden om mee te beslissen, zelf de handen uit de mouwen te steken en allerlei vaardigheden onder de knie te krijgen. Stilaan leren ze dat scouting niet stopt als de vergadering is afgelopen.

Jongverkenners (12-14 jaar)

Jongverkenners zijn jongens van 12 - 14 jaar. Wat er allemaal in hun drukke programma staat? In ieder geval nog genoeg om hun rot te amuseren! Maar anderzijds krijgen ze geleidelijk een gezonde portie verantwoordelijkheid toegeschoven. Met andere woorden een waaier van mogelijkheden om mee te beslissen, zelf de handen uit de mouwen te steken en allerlei vaardigheden onder de knie te krijgen. Stilaan leren ze dat scouting niet stopt als de vergadering is afgelopen.

jonggidsen

Gidsen (14-16 jaar)

Gidsen zijn meisjes van 14 tot 16 jaar. Zij krijgen meer verantwoordelijkheid, ruimte voor grotere projecten, met de groep een snuifje avontuur realiseren, of uitgedaagd worden door elkaar, ... Op tentenkamp gaan is voor hen ook al speciaal. Hier leren ze sjorren, koken op een houtvuur of doen ze groepsbindende activiteiten.

Verkenners (14-16 jaar)

Verkenners zijn jongens van 14 tot 16 jaar. Zij krijgen meer verantwoordelijkheid, ruimte voor grotere projecten, met de groep een snuifje avontuur realiseren, of uitgedaagd worden door elkaar, ... Op tentenkamp gaan is voor hen ook al speciaal. Hier leren ze sjorren, koken op een houtvuur of doen ze groepsbindende activiteiten.

gidsen

Jins (16-18 jaar)

Dit zijn zowel meisjes als jongens van 16 - 18 jaar. Na 10 jaar afzondering komen de jongens en meisjes terug in één tak te zitten. 'Jin' staat voor 'Jij en Ik en Noodzaak' en is ook waarover een Jin-jaar gaat. In hun jonge stijl werken ze aan gekke activiteiten, projecten en hun eigen kamp. Al doende leren ze samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen. Hieruit groeit engagement voor de groep en voor de samenleving. De Jins gaan ook elk jaar op buitenlands kamp.

jins

Akabe (6-18 jaar)

Bij de scouts is er plaats voor iedereen! Akabe wil zeggen: "Anders KAn BEst". Wij willen kinderen en jongeren met een beperking van 6 tot 18 jaar de ruimte en de kans bieden om op een speelse manier hun eigen mogelijkheden en grenzen te ontdekken en te verleggen om zo op te groeien naar meer zelfontplooiing. De vergaderingen van Akabe gaan net als bij andere takken door op zondag van 14u tot 17u op de Locht te Duffel.

akabe

Leiding (18+)

Onze leiders en leidsters zijn jonge mensen die in hun vrije tijd zorgen voor sfeer, activiteiten en een goede werking per tak en per groep. We doen dat door samen met onze leden te spelen en met hen onderweg te zijn.

leiding

Groepsleiding

De groepsleiding zijn de verantwoordelijken van de groep, ze zijn het directe aanspreekpunt voor iedereen die met onze groep in contact komt. Indien u dus met vragen, problemen, suggesties, opmerkingen of iedeeën zit voor onze scoutsgroep, vragen wij u graag de groepsleiding te raadplegen.

Groepscomité

Onze groep krijgt eveneens de wel gewaardeerde steun van het groepscomité. Het groepscomité is een organisatie van ouders dat onze scouts op verschillende manieren bijstaat.

groepsleiding

Oud-leiding

Oud-leiding zijn +18 jarigen die vroeger leiding zijn geweest van de scouts.